اگرچه دولت نهم در طول عمر نزديک به چهار سال خود پذيراي انتقادهايي که ريشه در منازعات سياسي داشته اند و به تدريج رنگ و بوي تخريب و سياه نمايي به خود گرفتند ، بوده است اما سفرهاي استاني هيأت دولت و رييس جمهور به اقصي نقاط کشور ، دورافتاده ترين بخش ها و محروم ترين روستاها يکي از عمده ترين مسائلي است که در محافل مختلف درباره آن سخن گفته مي شود.
با عنايت به نزديک شدن به فضاي انتخابات ، برقراري ارتباطي نزديک و تنگاتنگ با مردم از اولويت اصلي در برنامه هاي کانديداهاي تصدي رياست جمهوري قرار دارد اما بايد معترف بود که اين رويکرد، پيش از اين، در دولت نهم مورد توجه قرار گرفت و تنها به دوران تبليغات انتخاباتي محدود نشد بلکه با ورود دکتر احمدي نژاد به "پاستور" نيز در قالب سفرهاي استاني هيأت دولت و ديدارهاي نابهنگام شخص رييس جمهوري از مناطق و محلات مختلف (سخني به گزاف نخواهد بود که ادعا کنيم بيش از پيش) دنبال شد.
نظام سياسي جمهوري اسلامي ايران به واسطه ماهيت حکومتي خود که بر "مردم سالاري ديني" استوار گشته ، پيوسته بر نقش مردم و نظارت عمومي تأکيد داشته و کوشيده با توسعه نقش مردم در حاکميت و ارتقاي جايگاه ايشان ، بر اعتماد متقابل دولت (به معناي نظام مستقر = State ) و ملت بيفزايد چه ؛ افزايش اعتماد عمومي جامعه به حاکميت موجب ارتقاي احساس تعلق همگاني نسبت به سرنوشت سياسي، اجتماعي و فرهنگي کشور مي شود.
اين معني با روي کار آمدن دولت نهم در قالب سفرهاي استاني هيأت دولت عينيت بيشتري به خود گرفت هرچند احمدي نژاد پيش از اين نيز، در شهرداري تهران پايه هاي عملي چنين انديشه اي را طرح ريزي کرده بود. در واقع، عزم به شکستن حصار بين مديران و مردم و برخورد چهره به چهره با آنها که در دولت هاي گذشته کمتر مورد اهتمام مسئولين قرار داشت، ناشي از التفات به لزوم ايجاد "تحولي بزرگ در سيستم" است.
دولت نهم با تأکيد بر توسعه سرمايه اجتماعي که پيش شرط و مقوم توسعه اقتصادي و نوسازي اجتماعي است، کوشيد با درک نيازهاي محلي نسبت به متغيرهاي ملي ، تصميمات کلان را منطبق با استعدادها و منابع محلي و بومي اتخاذ کند تا از اين رهگذر؛ از يکسو موجبات توسعه گام به گام را فراهم آورد و از سوي ديگر، انتظارات بافت اجتماعي مناطق مختلف را با دريافت نيازهاي حقيقي آنها برآورده سازد.
اگرچه "دولت هاي رفاه" اين مهم را به تناسب پيشرفت هاي تکنولوژيک در قالب سيستم هاي ديجيتالي پياده کردند اما با توجه به تجربه تاريخي جامعه ايراني از مناسبات ظالمانه ارباب - رعيتي ، ارتباط مستقيم با مردم به عنوان دريافت اهميت رسانه سنتي "مواجهه رو در رو" ، به خودي خود نشانگر منطق باور احمدي نژاد به توسعه سطح مشارکت گري و نظارت گري عمومي در فرآيندهاي گوناگون اجرايي و از طرف ديگر ملحوظ داشتن مقوله "اخلاق" در مديريت است. به بيان بهتر، تحول مديريتي کشور بر اساس مؤلفه اخلاق که در تغيير روابط ميان مديران و ملت در دولت نهم پي گرفته شد از يک سو منجر به تحکيم پايه هاي روابط انساني بر اساس "مهرورزي" و از سوي ديگر منتهي به توسعه متوازن ايران اسلامي با در نظر داشتن "انظباط اداري" و "وجدان کاري" گرديد.
اعتقاد به لزوم تقويت حس "همبستگي ملي" در دولت نهم با بازتوليد سيره علوي همراه شد که به خوبي در کتاب شريف نهج البلاغه به محورهاي آن اشاره شده است. حضرت علي (ع) در نامه به مالک اشتر نخعي در مقام فرماندار مصر مي فرمايند : و بدان که بهترين چيزي که چشم فرمانداران شهرستان ها به آن روشن است پايداري عدل و داد و ايجاد دوستي و الفت ميان افراد رعيت مي باشد ... زنهار خوشي بسيار و فرو رفتن در نعمت تو را از بازرسي و رسيدگي به حال و وضع ايشان منصرف نسازد زيرا تو بواسطه کارهاي فراوان و مهم خود چنانچه حقي را ضايع گذاري، معذور نخواهي بود پس همت خويش را از آنها دريغ مدار و از روي گردنگشي از ايشان رو بر مگردان.
حضرت در ادامه با اشاره به لزوم ادا کردن حق رعيت به ويژه «يتيمان خردسال و پيران سالخورده که دستشان به جايي بند نيست» تأکيد کرده اند : قسمتي از وقت خود را به نيازمندان و دادخواهان اختصاص بده و در آن هنگام خويشتن را براي رسيدگي به حاجاتشان آماده ساز و در مجلس عمومي بنشين و براي خشنودي آن خداوندي که تو را آفريده است با آنها فروتني کن. رو نشان ندادن فرمانداران به رعيت و ملت، بخشي از تنگي و کم دانشي و آگاه نبودن به چگونگي امور کشوري است.
بدين سان، با عنايت به موارد پيش گفته دور از انتظار نخواهد بود به طرح اين ادعا خطر کنيم که اجرايي کردن گسترده نگاه حکومتداري علوي در هزاره سوم و تعامل چهره به چهره با مردم به مثابه يک " هنجارشکني" با وجود سياه نمايي هاي بسيار توسط گروه ها وطيف هاي مختلفي که اکنون در تخريب دولت نهم اتفاق نظر يافته اند، تنها به دليل فراگير شدن گفتمان عدالت و اهتمام آن به "خدمتگزاري" است.

یزد فردا110

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا